Story Marketing Stories 1: Storytelling in marketing

Story Marketing Stories 1: Storytelling in marketing

In een serie van 7 video’s leggen we uit waar The Robins voor staat en hoe wij jou verder kunnen helpen bij het bereiken van de marketingdoelstellingen binnen jouw bedrijf. In de eerste video vertelt Willemijn over het ontstaan van Story Marketing, de methode die binnen The Robins wordt gebruikt tijdens het uitzetten van de strategie.

Storytelling als (verhaal)lijn in marketing strategie

Story Marketing is een samenvoeging van de begrippen ‘storytelling’ en ‘marketing’. Storytelling is een veelgebruikte term binnen de communicatie-en marketingwereld waarbij je klanten bindt door een authentiek verhaal te vertellen. In de praktijk zien we echter dat het losse flodders worden en het moeilijk blijft om elke keer het verhaal terug te laten komen in de content. De techniek van storytelling zetten wij dan ook niet alleen in om relevante content te maken die aansluit op de buyer journey, maar ook om een (verhaal)lijn te brengen in de distributie ervan. Om Story Marketing goed te begrijpen wordt in de video onderscheid gemaakt tussen twee soorten spelers, de ‘held’ en de ‘helper’.

Klant staat centraal in het verhaal

De klant van jouw bedrijf staat altijd centraal en wordt daarom gezien als de held. Jouw bedrijf is de helper. De held doorstaat dagelijks een journey en de taak van de helper, jij als bedrijf, is om problemen die de held tijdens de journey tegenkomt op te lossen. Het verhaal wordt dus gemaakt vanuit de perceptie van de held. Aan jou de opdracht om het verhaal van de verschillende helden, met verschillende problemen, duidelijk in kaart te brengen en helder uit te leggen welke rol jij als helper met jouw product of dienst kan spelen voor hen.

5 stappen

Hoe je dat doet, leggen we uit in de overige filmpjes van de serie. We geven daarin inhoud aan de 5 stappen die de Story Marketing Methode vormen. Na het doorlopen van de stappen weet jij hoe je voor jouw bedrijf een impactvolle- en duurzame marketingaanpak kan genereren. De 5 stappen zijn als volgt:
1.     Het bepalen van het grote verhaal en welke rol jouw organisatie daarin speelt.
2.     De creatie van de content volgens de verhaallijn(en).
3.     De slimme distributie van die content via owned, paid en earned kanalen.
4.     Optimalisatie van de distributie en bijsturen van het verhaal op basis van data.
5.     Het creëren van communities om de verbinding met je doelgroepen te versterken.

Stay Tuned!

Elke week posten we een aflevering op onze blog. Alles in een keer bekijken, kan op ons YouTube kanaal. Neem contact met ons op als je meteen wil weten wat The Robins voor jou kan betekenen.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.