Over 2020 valt veel te vertellen…maar laten we het over 2021 hebben.

Over 2020 valt veel te vertellen…maar laten we het over 2021 hebben.

Oma in buik

.Achteraf zullen we 2020 herinneren als een jaar waarin we onszelf zijn tegengekomen als moderne mens. We zullen elkaar de verhalen over gesloten kappers, restaurants en het ontberen van knuffels vertellen. Na decennia van louter voorspoed voor de meeste van ons op deze planeet moesten we ineens een stap terug doen. Het was een ‘rare’ belevenis, die we waarschijnlijk ook weer goed te boven komen, want niets zo creatief en inventief als een mens. Wat blijft zijn de verhalen, want wat ons ook onderscheidt van andere levende wezens op aarde is dat we imaginair zijn. Wij snappen dat een Bruintje Beer niet echt bestaat en kunnen toch van ‘m houden. Ook kinderen weten heel goed dat sprookjes niet bestaan, maar kunnen toch gruwelen van de wolf die Roodkapje’s oma met huid en haar opeet om haar vervolgens weer springlevend uit z’n buik gehaald te zien worden. Het gaat om de moraal, de boodschap. De wolf is listig, maar vooral slecht en uiteindelijk verliest kwaad het gevecht. 

Grap en vertrouwen

Aan de hand van beelden, geluiden en woorden kunnen we elkaar in een bepaalde gemoedstoestand brengen. Met avontuur, emotie en humor smeden we een band. Het maken van een grapje is een manier waarop je een klant tot de aanschaf van een keuken van 20 duizend euro kunt krijgen. Helemaal als mensen zich kunnen herkennen in een verhaal zijn ze geboeid en zullen ze de persoon of bedrijf die het vertelt vertrouwen. En vertrouwen is de basis van een financiële transactie. En mensen die goede ervaringen hebben vertellen dat door aan anderen die ook weer gaan kopen en zo ontstaat er positieve spiraal van getuigenissen. Maar waarom vertellen bedrijven dan zo slecht waarom ze er zijn en wat ze te bieden hebben? Waarom zeggen de meeste bakkers dat ze brood verkopen en niet dat ze mensen lekkere en gezonde en met liefde gebakken lekkernijen te bieden hebben? Zelfs in tijden van crisis waarin we overgeleverd zijn aan de verhalen. Blijkbaar is het nog niet zo makkelijk om een lekker kloppend verhaal te maken en dan al helemaal niet in de juiste volgorde.  En als je je dan al bewust bent van het feit dat je het beter kan doen, heb je dan wel de vaardigheden om het goed te vertellen. Niet in elke bakker schuilt immers het talent van de gebroeders Grimm… Maar die konden dan weer niet lekker bakken. Ieder zijn vak! 

We hebben verhalen te vertellen

Juist om bedrijven en organisatie te helpen met het vertellen van wie ze zijn en wat ze te bieden hebben, startten we in 2020 The Robins. Dit collectief van professionals bundelden de krachten om klanten variërend van tech, zorg en voeding  te helpen met de methodiek die Story Marketing heet.  Macro economisch was 2020 een puinbak jaar natuurlijk, maar gelukkig mochten we toch in ons eerste (halve) jaar een flink aantal klanten op weg helpen met de juiste strategie. Zo bepaalden we zorgvuldig wie de held was in hun verhalen die ze met hun producten en diensten gingen helpen. Ook keken we naar de fase waarin de held zich in het koopproces bevond en welke andere helden er om hem heen stonden die de beslissing beïnvloedden. Ook keken we naar de wegen waarop we de verhalen konden zetten om ze van a naar b te krijgen. Natuurlijk was dat ten eerste de eigen website als contentplatform, maar ook LinkedIN, Instagram en andere socials werden ingezet. We maakten inspirerende whitepapers, dynamische powerpoints en filmpjes van klantenverhalen. Allemaal input die bijdraagt aan de belevenis.

Het helpen bij het  vertellen van verhalen vinden wij leuk om te doen. Maar uiteindelijk hebben onze klanten,  onze helden, ook mooie verhalen te vertellen. En die mogen gehoord worden. Misschien niet van oma’s in buiken van wolven, maar wel over systemen, marktbenaderingen, producten en diensten die er mogen wezen en er toe doen! Juist ook in tijden dat er zoals nu veel collectieve belevenissen worden ondergaan. Op naar 2021, een jaar vol nieuwe verhalen.   

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.