Hallo Batman, wij zijn jouw Robin!

Hallo Batman, wij zijn jouw Robin!

Ieder individu is een verhalenmaker. Zijn of haar leven is een aaneenschakeling van verhalen; van meeslepende avonturen tot kleine praktische handelingen. Ieder individu is in zijn eigen verhalen de held, maar in het verhaal van iemand anders speelt hij een bijrol. Dat geldt voor iedereen. Ook voor bedrijven. Ieder bedrijf heeft zijn eigen verhaal en is in zijn eigen verhaal de held. Maar een bedrijf heeft vele klanten en in hun verhalen speelt het een andere rol. Er zijn een heleboel verhalen, waarin verschillende rollen kunnen worden verdeeld. In het ene verhaal ben je Robin, de helper, en help je Batman, de held, en in het andere verhaal ben je Robin Hood, de held, die steelt van de rijken om daarmee de ander te helpen. 

Perspectief

Wij zien dat in succesvolle communicatie, marketing en sales het cruciaal is om af te stemmen op het publiek. Dat betekent je verplaatsen in de verhalen die leven bij dat publiek. En het publiek is steeds in andere groepen te verdelen. Bezien vanuit het perspectief van het publiek zijn zij de helden en speel jij als bedrijf de rol van helper. Hij heeft een behoefte of een probleem dat opgelost moet worden en jij als bedrijf kan daarbij helpen. Alles is dus afgestemd op zijn perspectief.

Buyer journey

De reis die een potentiële klant aflegt in de aanschaf van een product of een dienst (buyer journey) kun je zien als een verhaal. Het begint met de bewustwording van een probleem of behoefte. Er worden vervolgens verschillende oplossingen en overwogen. Dit kan een kort maar ook lang avontuur zijn. Er worden hobbels genomen en eindigt met beslissing. Dat is de beloning. Dit is een patroon dat overeenkomt met de verhaallijnen uit de klassieke verhalen, zoals we kennen uit Batman en Robin die samen op avontuur gaan om Gotham City te redden. Ook het verhaal van Robin Hood kent dit patroon.   

Patroon

Wij weten dat door het patroon in de verhalen te kennen en de juiste rol aan te nemen, je als bedrijf beter in staat bent om de aandacht van potentiële klant (de held) te winnen. Je weet welke informatie iemand nodig heeft om de volgende stap in zijn aankoopproces te zetten. Hierdoor is het eenvoudiger voor de klant om jou als bedrijf te volgen en jou te kiezen als helper in zijn verhaal.  

The Robins

Als story marketing service provider zijn wij er om jou als bedrijf te helpen bij het invullen van jouw marketingbehoefte of het oplossen van jouw communicatieproblemen. Jij bent in dit verhaal Batman en wij zijn jouw Robin. Samen gaan we het avontuur aan. We helpen je om af te stemmen op het publiek, invulling te geven aan de verhalen en deze zo goed mogelijk in de wereld te zetten. De methode die wij daarvoor gebruiken noemen we Story Marketing. Iedere Robin heeft daarin zijn specialiteit, samen zijn we The Robins. Samen creëren we meer zichtbaarheid, autoriteit of leads voor onze helden.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.