De 5 belangrijkste Do’s en Dont’s op Linkedin

De 5 belangrijkste Do’s en Dont’s op Linkedin

Samen maken we Linkedin leuk, relevant en leefbaar… Wie ben ik om te bepalen wat wel en niet kan en hoort op Linkedin? Nou, niet meer en niet minder dan elke andere gebruiker van dit krachtige netwerk medium. Het afgelopen jaar ben ik behoorlijk verknocht geraakt aan Linkedin. Netwerken hoort bij m’n werk en daarom ben ik hier een klein uurtje per dag aanwezig. Maar oh oh oh wat gaat er toch een hoop mis op dit platform. In deze post doe ik een poging om meer duidelijkheid te krijgen over “what you Do & Don’t on Linkedin… 

Maar! Dat doe ik wel heel nadrukkelijk als een democratisch proces…dus schiet erop, denk mee en ik zal dit artikel muteren net zo lang tot dat er een consensus is over de balngrijkste do’s en don’ts op dit Linkedin.

Als je op Google “rules Linkedin typed, krijgt je 9,7 miljoen results. Het schrijven van een blog over dit medium is dus als een bijbelles organiseren en zeggen dat je snapt hoe dat boek bedoeld is en daarom weten waarom de aarde bestaat. Niemand weet t precies, wellicht zelfs de founders van Linkedin niet. Maar toch hebben we de behoefte aan wat structuur en leefregels voor dit pret-, chat- en netwerkplein. 

Onderstaande Do’s & Don’t zijn gebaseerd op de algemene trends in de top 10 van die 9,7 miljoen results en mijn eigen gevoel. Maar, nogmaals ik laat me graag verassen door andere of nieuwe inzichten .. want wie ben ik …

#5 * DO THIS ON LINKEDIN!! 

DO-1) BESTEED ZORG AAN JE PROFIEL

Deze Do staat niet voor niets op #1. Ten eerste sta je immers op Linkedin zodat mensen kunnen zien wie je bent en wat je doet. Ook kunnen ze besluiten je op basis van je persoonlijke ervaring en vaardigheden te benaderen of om in te huren voor een klus of baan. Dus, je persoonlijke profiel is in de basis het meest relevant. Altijd! Zorg voor een leuk en passend profiel: een goede foto zonder zonnebril of bikini, een passende banner, de juiste omschrijving, pakkende samenvatting over wie/wat je bent, de juiste weergave van werk en educatie historie en vooral ook waarom en waarvoor mensen jou kunnen benaderen. Kortom: kom lekker voor de dag!!

DO-2) WEES RELEVANT EN BRENG

Ik val maar met de deur in huis: je pikt ze er zo uit: de mensen die een Linkedin cursus hebben gehad en hebben geleerd dat ze heel vaak moeten posten. En zo krijgen we dus een shipload aan ‘happy Friday’ banners. De don’t is duidelijk hier, maar lees ook de do: denk na waarom je iets post en wat de ‘andere kant van de lijn’ de ontvanger’ er aan gaat hebben. Wordt de lezer er iets wijzer van , krijgt hij/zij een inzicht, de kans om iets te leren, iets te krijgen of om naar een relevant event te gaan? Oftewel : kom je wat brengen?: Dan do post

DO-3) DOE ‘S LIEF

Misschien wel de leukste en meest pakkende Sire-campagne die de mensheid in heel Nederland en omgeving ooit heeft gekregen: Doe’s lief. Ik vind het briljant, want het vat de kern van ons bestaan samen. Een overtreffende trap van een tip die er toe doet en die je verder brengt in bestaan als mens is er niet. Misschien geloof je in God, lot, complot, toeval of keuze: maar het leven op aarde gaat nergens heen en heeft geen plan of doel behalve dat het prettig is als we lief voor elkaar en onszelf zijn. Leef deze regel ook op Linkedin en je zult wonderen zien en verwerven. Like en wees positief en betrokken in je comments!

DO-4) REAGEER , VRAAG, LUISTER/LEES EN LEER

Met deze Do spreek ik mezelf ook streng toe- niet alleen op Linkedin- : LEES EN LEER VAN ANDEREN, LUISTER, STEL EEN OPRECHTE VRAAG EN LUISTER NAAR T ANTWOORD ZONDER T DIRECT WEER OP JEZELF TE BETREKKEN. Er zijn zoveel mensen die de moeite nemen om relevante zaken op Linkedin te zetten. Kijk er eens met aandacht na en haal eruit wat erin zit. Stel eens een extra oprechte vraag aan de postman/woman in kwestie en je zult zien dat zij of hij daar een leuk en pakkend antwoord op geeft dat ook de andere lezers op de post weer als een ‘ take-away’ commentaar zien. Maar voeg gerust ook wat toe als je denk dat je iets nuttigst te zeggen hebt. Spreken is zilver, luisteren en vragen stellen is goud!

DO-5) INNOVEER EN INSPIREER

De grote der aarde waren een beetje gek en daarom vooral leuk en inspirerend. Ga eens van de gebaande paden af, maak eens wat content zelf zonder iets van het web af te plukken dat al uitgekauwd is. Schiet eens van links naar rechts en laat de lezer twijfelen of het midden nog wel de juiste plek is om in te zitten. Ieder mens heeft zo veel talenten, zo veel ervaringen en inzichten om te delen! Hou het niet voor jezelf maar zet het om Linkedin.. and make people smile

#5*DON’T DO THIS ON LINKEDIN !!!!

En dan zijn er natuurlijk de Don’t do this on Linkedin. Feitelijk kent iedereen ze wel, maar dan voor degene die het gemist hebben nog eens deze snel op een rij:

DON’T -1) LINKEDIN IS GEEN FACEBOOK, INSTA, MARKTPLAATS, LEXA OF FUNDA 

alles is er over gezegd.. je kun natuurlijk je selfie voor de afgebrande Notre Dame posten, maar vermeldt dan op z’n minst dat je alles weet over Brandverzekeringen. En je huis dat voor 1,2 miljoen te koop staat in Naarden, leuk.. maar etc…. laat t maar even weg hier.

DON’T -2) EROP STAAN OM EROP TE STAAN? PLEASE YOU-EXIT

In het begin kon het nog, maar nu niet meer. Of je staat op Linkedin omdat je het nuttig vindt of anders je zout maar lekker op. Nee, dat is te bout, maar besteedt gewoon wat zorg en aandacht aan je performance. Dat doe je ook als je een restaurant of kantoor binnen gaat.

DON’T -3) GA NIET IN DISCUSSIE IN PUBLIEK

Ik vind het echt kapot irritant als mensen op een post reageren met opmerkingen die bewust grievend of kwetsend zijn. Of voor hen die er op uit zijn om hun ego-trippende inborst te ontmantelen met geveinsde boosheid of discussie: doe dat ajb op de jaarvergadering van de Nederlandse vereniging voor Narcisten. Wil je toch wat kwijt; doe dat dan 1op1, dat kan op LinkedIn in een message!

DON’T -4) DEEL NIET ZONDER EEN DOEL OF COMMENT

Je komt het nog elke dag tegen, mensen die een post delen om daarmee weer hun dagelijkse portie aanwezigheid te manifesteren. Persoonlijk vind ik delen alleen een goed idee als je echt iets aan een post wil toevoegen. Laat het anders bij een like of een goed geplaatst en geformuleerd commentaar. 

DON’T -5) TAG GEEN MENSEN ZONDER DOEL DAN ALLEEN BEREIK

Het is ook weer zo’n Linkedin mode-dingetje, die mensen geleerd hebben op een cursus: mensen @taggen @janiknoemjouookwantjijkentzoveelmensen. @doedatniet tenzij @dieanderediejetagged ook echt baat heeft bij die actie en daar beter of relevanter mee wordt. 

Deze blog is eerder verschenen op het Linkedin Pulse kanaal van HP

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.