
Storytelling is hot. In marketing leeft de trend al een paar jaar en experts in storytelling schieten de grond uit. Ook ik heb het in mijn bio staan. Het is zo’n trend, omdat het als wondermiddel gezien wordt waarmee de resultaten van marketing worden verhoogd. En dat klopt, het vertellen van verhalen werkt inderdaad. Het maakt content aantrekkelijker, omdat het raakt aan de emotie van de kijker/luisteraar/lezer. Maar de verhalende vorm en het oproepen van emotie is niet het enige voordeel, er zit meer achter. Verhalen geven structuur, één die wij als mensen allemaal kennen.
Psyche
Vanaf het begin van de 20ste eeuw wordt er al onderzoek gedaan naar de kracht van verhalen en mythes. Vooral geleerden die menselijk gedrag onderzoeken, zoals Joseph Campbell, onderzochten het effect van verhalen om de psyche van de mens te ontrafelen. In alle verhalen ontdekten zij een patroon dat overeenkomstig is aan ons eigen leven. Het patroon heet de heldenreis, waar ik eerder over heb geschreven. De heldenreis zegt wat over de manier waarop wij ervaringen beleven en informatie verwerken.
Brand Story
De heldenreis, ergo dat patroon, biedt ook een handige structuur om het verhaal van je eigen bedrijf mee vorm te geven, of te wel the Brand Story of merkverhaal op te bouwen. De heldenreis van je bedrijf vertelt van waaruit het ontstaan is, welk probleem het wilde oplossen, welke avonturen het is aangegaan om te zijn waar het nu staat en wat het bedrijf nu in de wereld wil zetten en hoe? Dit merkverhaal van Lego is daar een prachtig voorbeeld van.
Als het bedrijfsverhaal goed is opgeschreven dan fungeert het als fundatie onder het merk. Het geeft uiting aan de ‘purpose’. Het zegt iets over de cultuur en de richting waarin het bedrijf zich beweegt. Medewerkers voelen zich aangetrokken tot het verhaal, evenals klanten. Super waardevol, maar één verhaal maakt nog geen merk!
Alles is verhaal
Zoals ik al zei is de hero’s journey of heldenreis een begrip uit de psychologie. Het zegt wat over de psyche. Wij mensen zijn verhalenmakers en denken in verhalen. Elke gebeurtenis is een verhaal en volgt het patroon van de heldenreis. Iedereen heeft zijn eigen problemen en ervaringen, maar de manier waarop hij daarmee omgaat is voor alle mensen overeenkomstig: Je zit in een bepaalde omgeving, je ervaart een probleem/behoefte, je gaat op zoek, raadpleegt bronnen of laat je helpen, je overweegt of je het aangaat, je ervaart een soort van avontuur waarin je onderweg hordes tegenkomt, angsten overwint en beslissingen neemt, en uiteindelijk lost het probleem op of ervaar je een verandering om vervolgens terug te keren naar de orde van de dag. Dagelijks maken we het mee, een vertellen we het verhaal aan elkaar aan tafel.
Verhaal van de klant
Als bedrijf speel je een rol in het verhaal van je klant. Jij bent raadgever of degene die een oplossing heeft voor zijn probleem. Als bedrijf kun jij de klant helpen in zijn avontuur en help je hem in de transformatie. In je brand story heb je dat al verteld, maar jouw verhaal hoeft niet direct te passen in het verhaal van je klant. De klant is pas geïnteresseerd in jouw verhaal als hij op zoek in naar een helper. En dan vertelt jouw brand story alleen iets over wie jij bent als bedrijf. Het vertelt niet direct wat over wat je te bieden hebt en wat de klant praktisch kan verwachten in zijn avontuur. Met andere woorden, je gaat niet mee in het verhaal waar hij in leeft.
Als bedrijf is het dus ook zaak om na te denken over de mogelijke scenario’s waarin potentiële klanten bewegen waar jij als helper een rol in zou kunnen spelen. Je zult dan ervaren dat zo’n verhaal langere tijd beslaat en dat je meerdere vormen van content kunt gebruiken om aan te sluiten bij het verhaal van je potentiële klant. In een casestudie bijvoorbeeld kun je een bestaande klant laten uitleggen welk avontuur hij met jou is aangegaan. Of met een onderzoek naar trends in de markt appelleer je aan problemen die leven in je doelgroep. Een review of product demo geeft inzicht in de wapens die je aanbiedt voor het avontuur. De meeste marketeers gebruiken dit, maar verbinden ze niet aan elkaar in volgorde van het patroon?
Je kunt ook nog meerdere type klanten bedenken. Ze zijn allemaal helden in hun eigen verhaal. Je kunt meerdere problemen bedenken die je oplost en er zijn meerdere veranderingen te bedenken. Geen verhaal is hetzelfde en toch zijn ze allen weer gelijk. Jij als helper bent het lijdend voorwerp dat kleur geeft aan het verhaal.

Patroon van het verhaal
De gemiddelde klant is dus niet met jou bezig. Hij moet zijn eigen shit in het leven of op werk oplossen. Vaak moet hij eerst helder krijgen wat nu werkelijk het probleem is. Hij zal op zoek gaan naar mogelijke oplossingen. Stuit in dat proces op meerdere helpers (concurrenten). Hij wil weten welk avontuur hij kan verwachten en wil weten wat het allemaal oplevert om te bepalen of het de moeite waard is. Je herkent hierin niet alleen het patroon van de heldenreis, maar ook de buyer journey. En de buyer journey waar de gemiddelde klant doorheen gaat, duurt meestal wel een tijdje.
Het patroon is de sleutel tot resultaat
Met één verhaal vervul je dus niet in een keer de informatiebehoefte van de gemiddelde klant. Het hele verhaal is teveel om in een keer te behapstukken. Met iedere stap in zijn aankoopproces zoekt hij nieuwe, andersoortige informatie dat past bij de fase van die journey. En die is overeenkomstig aan zijn heldenreis. Het is dan niet alleen de PR- of Marketing-afdelingen die verhalen vertellen om awareness, consideration en decision te beïnvloeden. Ook Sales en Services raken de klant op een moment in zijn heldenreis aan. Als je als bedrijf dit snapt, heb je de sleutel voor een hoger resultaat in handen. Het is de verzameling van content, dat een verhaallijn volgt met een eenduidige boodschap afgestemd op de informatiebehoefte van je ideale klanten, die maakt wie je bent als merk. Een sterk merk!
Deze blog is eerder verschenen op de website van Willemijn.
generic sildenafil
Geplaatst op 06:29h, 12 januarigeneric sildenafil
generic sildenafil
sildenafil gel uk
Geplaatst op 11:28h, 12 januarisildenafil gel uk
sildenafil gel uk
generic tadalafil india
Geplaatst op 20:52h, 13 januarigeneric tadalafil india
generic tadalafil india
cialis black reviews
Geplaatst op 03:37h, 14 januaricialis black reviews
cialis black reviews
gay chat random sites
Geplaatst op 11:00h, 14 januarigay chat mesa az https://bjsgaychatroom.info/
gay dating sites cape cod
Geplaatst op 15:45h, 14 januarimanhunt gay dating site login page https://gaypridee.com/
oldest free chat line for straigh or gay
Geplaatst op 18:00h, 14 januarigay chat las vegas https://gaytgpost.com/
gay chat ru=oulette
Geplaatst op 20:23h, 14 januarigay chat app for android https://gay-buddies.com/
craigslist gay dating site
Geplaatst op 12:44h, 15 januarigay dating machismo https://speedgaydate.com/
cialis tablets
Geplaatst op 17:57h, 16 januaricialis tablets
cialis tablets
buy viagra pills
Geplaatst op 19:45h, 17 januaribuy viagra pills
buy viagra pills
antibiotic zithromax
Geplaatst op 16:20h, 19 januariantibiotic zithromax
antibiotic zithromax
meloxicam long term use
Geplaatst op 10:01h, 24 januarimeloxicam long term use
meloxicam long term use
slots machines free online
Geplaatst op 17:42h, 28 januarifree jungle monkey slots https://2-free-slots.com/
wizard of oz slots
Geplaatst op 20:02h, 28 januariclearwater slots https://freeonlneslotmachine.com/
slots codes
Geplaatst op 23:19h, 28 januariheart of vegas slots https://candylandslotmachine.com/
common expansion slots
Geplaatst op 04:07h, 29 januarifortnite weapon slots https://pennyslotmachines.org/
igt slots downloads
Geplaatst op 09:02h, 29 januarisims 4 counter slots aom https://slotmachinesworld.com/
kanomi slots
Geplaatst op 18:24h, 03 februarifree las vegas slots https://slotmachinesforum.net/
real casino gambling slots
Geplaatst op 21:55h, 03 februarifeather slots, function https://slot-machine-sale.com/
caesars slots free
Geplaatst op 23:28h, 03 februarisuper lucky casino slots https://beat-slot-machines.com/
free quarter slots
Geplaatst op 02:48h, 04 februariwizard of oz slots https://download-slot-machines.com/
moe vs mlok slots
Geplaatst op 06:03h, 04 februarislots era https://411slotmachine.com/
igt slots
Geplaatst op 11:12h, 04 februarireal penny slots https://www-slotmachines.com/
online free slots
Geplaatst op 15:23h, 04 februarivdeos of live slots https://slotmachinegameinfo.com/
cialis drug prices
Geplaatst op 00:00h, 10 februaricialis drug prices
cialis drug prices
dissertation help literature review
Geplaatst op 18:02h, 10 februarimba dissertation writing services https://buydissertationhelp.com/
undergraduate dissertation
Geplaatst op 14:25h, 11 februariwriting a master’s dissertation https://dissertationwriting-service.com/
cheap dissertation writing
Geplaatst op 17:40h, 11 februariwriting your dissertation https://help-with-dissertations.com/
full dissertation help
Geplaatst op 22:30h, 11 februaridissertation help usa https://mydissertationwritinghelp.com/
dissertation writing services near me
Geplaatst op 02:16h, 12 februaridissertation help service nottingham https://dissertations-writing.org/
doctoral dissertation help
Geplaatst op 07:59h, 12 februarichicago citation dissertation https://helpon-doctoral-dissertations.net/
azithromycin eliquis
Geplaatst op 19:06h, 19 februariazithromycin eliquis
azithromycin eliquis
ciprofloxacin profilactic
Geplaatst op 13:54h, 20 februariciprofloxacin profilactic
ciprofloxacin profilactic
austrailian cephalexin
Geplaatst op 01:53h, 21 februariaustrailian cephalexin
austrailian cephalexin
augmentin 1gm
Geplaatst op 04:47h, 21 februariaugmentin 1gm
augmentin 1gm
zithromax classification
Geplaatst op 12:36h, 01 maartzithromax classification
zithromax classification
augmentin es
Geplaatst op 15:19h, 01 maartaugmentin es
augmentin es
azithromycin buy
Geplaatst op 18:06h, 01 maartazithromycin buy
azithromycin buy
zithromax 1g
Geplaatst op 15:11h, 02 maartzithromax 1g
zithromax 1g
augmentin medline
Geplaatst op 19:35h, 02 maartaugmentin medline
augmentin medline
ciprofloxacin 500
Geplaatst op 05:39h, 03 maartciprofloxacin 500
ciprofloxacin 500
celebrex medication alternative
Geplaatst op 21:14h, 05 maartcelebrex medication alternative
celebrex medication alternative
2questioner
Geplaatst op 11:30h, 18 juni1assessed
2counterbalance
Geplaatst op 16:34h, 18 juni2abyssinia
2seminars
Geplaatst op 17:09h, 04 juli3guestbook
medical dissertation writing services
Geplaatst op 11:49h, 05 julihelp with dissertation https://professionaldissertationwriting.org/
viagra
Geplaatst op 12:07h, 05 juliviagra
viagra
online dissertation writing
Geplaatst op 15:01h, 05 julihow long is a dissertation https://professionaldissertationwriting.com/
writing an abstract for a dissertation
Geplaatst op 17:18h, 05 juliacknowledgements dissertation https://helpwithdissertationwritinglondon.com/
dissertation writing service online
Geplaatst op 19:22h, 05 julidissertation writing uk https://dissertationwritingcenter.com/
how to write a dissertation
Geplaatst op 23:07h, 05 julidefine dissertation https://dissertationhelpexpert.com/
proposal writing company
Geplaatst op 01:00h, 06 julidissertation writing guide https://accountingdissertationhelp.com/
dissertation examples
Geplaatst op 04:38h, 06 julidissertation writing and editing https://examplesofdissertation.com/
dissertation writing software
Geplaatst op 06:09h, 06 julidissertation only phd https://writing-a-dissertation.net/
dissertation editing help
Geplaatst op 08:20h, 06 julilanguage editing phd thesis https://bestdissertationwritingservice.net/
buy dissertation writing services
Geplaatst op 12:31h, 06 juliucl dissertation help https://businessdissertationhelp.com/
help with dissertations
Geplaatst op 14:43h, 06 juliphd dissertation help https://customdissertationwritinghelp.com/
sildenafil citrate
Geplaatst op 15:14h, 06 julisildenafil citrate
sildenafil citrate
uf thesis and dissertation
Geplaatst op 19:02h, 06 juliucl dissertation help https://writingadissertationproposal.com/
writing your dissertation proposal
Geplaatst op 20:04h, 06 julidissertation research https://dissertationhelpspecialist.com/
writing editing services
Geplaatst op 23:31h, 06 julidissertation fellowships https://dissertationhelperhub.com/